2018. szeptember 27., csütörtök

A mesélői önkény

Kell-e korlátozni a Mesélő hatalmát egy szerepjátékban?

Több olyan szerepjáték is van, amelyben a Mesélő rendelkezésére áll egy speciális eszköz, valamilyen pontmennyiség, amivel a játékosok számára kellemetlen dolgokat idézhet elő.
A Coriolisban a Darkness Point segítségével erősítés érkezhet, kifogyhat a tár, vagy akár a fegyver is csütörtököt mondhat. A 7th Sea-ben a Danger Pool pontjait használva a Mesélő aktiválhatja az ellenfelek speciális képességeit. Természetesen ezen pontok száma korlátozott, pl. a Coriolisban a játékosok újradobásakor termelődik.


Ez engem azokra a társasjátékokra emlékeztet, amelyben 1 játékos (az overlord) van a többiek ellen, és a játék végén valamelyik fél nyer. Ebben az esetben fontos, hogy mindkét oldal ereje ki legyen egyensúlyozva, hogy bármelyiküknek legyen esélye nyerni.

De a szerepjátékban a Mesélő nem a játékosok ellen van! Emiatt nem kell egy pontrendszerrel kezelhető szintre korlátozni a Mesélő hatalmát. Igaz, folyamatosan akadályokat és ellenfeleket gurít a játékosok útjába, de mindezt azért, hogy élvezetes kalandban legyen részünk, hiszen milyen kihívás lenne abban, hogy megtervezzük a rajtaütést, és minden a terv szerint történik, sérülés és izzadság nélkül megszerezzük a zsákmányt?
A Mesélő csak mindent megtesz azért, hogy izgalmas játékülésünk legyen. Ha ehhez az kell, hogy a kritikus pillanatban beragad a fegyver, hát legyen! A főellenfél kicsúszik a kezeink közül, és tovább kell üldöznünk? Rendben!

A Mesélőnek ne az legyen a célja, hogy legyőzze a játékosokat! Valójában ezt bármikor megtehetné, mindenfajta kihívás nélkül. Angolul tudóknak érdemes elolvasni John Wick (többek között a 7th Sea tervezője) bejegyzését a minden idők moduljáról, ami arról (is) szól, hogy ő milyen fájdalmas tapasztalat során jött rá, hogy mi is a Mesélő feladata.

Ha a Mesélőnek tényleg az a célja, hogy egy rendkívüli közös élményt éljünk át, akkor felesleges korlátozni a lehetőségeit. Megcsinálhat bármit, ami az izgalmas kalandhoz kell. Sőt, én azt mondom, akár csalhat is (bár célszerűen úgy, hogy a játékosok ne vegyék észre). Hiszen nem nagy élmény, amikor a hosszú és küzdelmes üldözés után végre utolérjük az epikus szörnyet, és egy szerencsés dobás hatására egyetlen csapással legyőzzük - inkább legyen kicsivel több életereje, vagy speciálisan ennek a példánynak erősebb páncélja, csak hogy élvezetesebb legyen a harc. Szerintem…


Ti korlátoznátok a Mesélő hatalmát?

1 megjegyzés: