2018. november 5., hétfő

Blades in the Dark kritika

A Blades in the Dark szerepjáték új színt hoz a szerepjátékok világába. A kialakított struktúrája segítségével elérhető, hogy a játék folyamán az izgalmas akcióra koncentráljunk a néha unalmas, hosszú és eredménytelen tervezgetés helyett.

Akik olvasták már korábbi kritikáimat és bejegyzéseimet, tudják, hogy a rules light rendszerek híve vagyok. Azt kell mondjam, hogy a Blades in the Dark számos olyan elvárásomat kielégíti, amit az ideális szerepjáték kapcsán fogalmaztam meg. Az egyetlen számomra nem tetsző rész a kasztok léte. Ugyan a kaszt nem határolja be a karaktergenerálás folyamatát, pláne nem a karakter lehetséges fejlődési irányát, mert a szabadon elosztható képzettségpontok segítségével olyan karaktert hozhatunk létre, amilyet elképzeltünk, és van lehetőségünk más kasztokhoz tartozó különleges képességek tanulására, mégis ezt a szabályrendszer olyan részének tartom, aminek örültem volna, ha kimarad.

Elsőre furcsának és bonyolultnak tűnhet a környezeti módosítók kezelése is, hogy azokat a Mesélőnek a pozíció és a hatás definiálásával kell figyelembe vennie. Ez a módszer eltér a legtöbb szerepjátékban használt módszerektől, de Blades in the Dark-kal kapcsolatos kevéske tapasztalatom szerint ezt nem kell annyira szigorúan venni, és kis gyakorlással a Mesélő könnyen figyelembe tudja venni, hogy egyéb szempontok milyen befolyással lehetnek egy próbára.

Én imádom a stresszrendszert, és ehhez kapcsolódóan az életerő kezelését is. Ki kell tapasztalni, hogy egy játékülés során mennyi stresszt lehet/érdemes elkölteni, de az ezáltal biztosított lehetőségek kezelése szerintem zseniális.


A négylépcsős struktúra is felesleges bonyolításnak tűnhet, de a beavatkozás próba és a flashback használatával sikerült elérni, hogy egy játékülés valóban az izgalmas akciókra fókuszáljon, és ne a tervezgetéssel menjen el az idő. Ennek a struktúrának az egyetlen általam felfedezett hátránya, hogy a rendszert nem olyan egyszerű más környezetben használni, amikor a kampány nem egymás után megoldott küldetések sorozata - ilyen esetben a rendszer komolyabb hack-elése szükséges.

Viszont arra, amire kitalálták, tökéletesen megfelel. Nem csak egy új világot, hanem némileg módosított, akcióra fókuszált játékstílust is létre akartak hozni, és ehhez kitaláltak egy hihetetlenül jól illő és működő szabályrendszert. Számomra a Blades in the Dark az utóbbi idők egyik nagy felfedezése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése