2018. november 12., hétfő

Over the Edge kritika

Az Over the Edge az általam ismert legszabadabb rendszer, amelyben a karakteralkotás teljes mértékben a játékosokon múlik. Ha valaki olvasta korábbi bejegyzésemet Az ideális szerepjátékról, feltűnhet neki, hogy ez a rendszer elég sok kívánalomnak megfelel. Sajnos ez sem tökéletes, de a benne rejlő lehetőségek és a könnyű adaptálhatóság különlegessé teszik.

Bevallom, az én fantáziám korábban kevés volt ahhoz, hogy a készítők által megálmodott Al Amarja elvadult szürrealizmusát Mesélőként át tudjam adni a játékosoknak. Persze sikerült jó néhány meglepetésben részesítenem őket, és okoztam érdekes arckifejezéseket is, de hosszú távon a csapatnak nem jött be annyira. Ennek ellenére a készítők egy zseniális sandbox-ot alkottak, ahol szó szerint bármi (sőt, még annak az ellenkezője is) megtörténhet.

Viszont a rendszer az, ami számomra forradalmi. Tudom, hogy azóta más játékokban (pl. FATE) is megjelentek olyan jellemzők a karakterek leírására, amiket nem egy listából kell kiválasztani, hanem csak a játékosok kreativitásán múlnak, de ennyire szabad karakteralkotást máshol még nem láttam.

A rendszer másik nagy előnye az egyszerűsége. Ha nincs nálad semmi, csak pár kocka (vagy kockadobó app), papír és toll, akkor teljesen kezdőknek (értsd: akik azelőtt nem hallottak a szerepjátékról 2-nél több egybefüggő mondatot) is elmagyarázható a rendszer 5 percen belül, másik 5 perc alatt készek a karakterek, és már lehet is játszani. Pontosan ilyen körülmények között kipróbáltam, és működik! Persze a technika mai szintjén nem nagy kihívás percek alatt letölteni egy általad ismert rendszer karakterlapját bárhol a világon, mégis más érzés kezdőknek azzal kezdeni, hogy elmagyarázod, hogy pl. a képzettségek listáján az egyes tételek mit foglalnak magukban, és a hozzájuk rendelhető számérték a tudás milyen fokát takarja, mint hogy képzeljék el a karaktert, akivel játszani szeretnének, és fogalmazzák meg a 3 legfontosabb jellemzőjét. 

Apróság, de a játék egyediségét tovább növeli, hogy minden jellemzőhöz meg kell adni egy látható jelet. Talán még kicsit kényszeredettnek is tűnhet, de ezzel garantálva van, hogy ha le kell írni a karaktert mások számára, akkor az egyedi lesz.


Sajnos a rendszer nem tökéletes. Egyrészt néha az volt az érzésem, hogy az átlagos és a jó minősítésű jellemzők között nagy a különbség a célszámok tekintetében. Egy átlagos próba 7-es célszáma átlagos jellemzővel 50% eséllyel megvan, egy jó jellemzővel szinte gyerekjáték. Ezzel szemben egy nehéz, 11-es célszám jó jellemzővel kihívás, átlagossal meg szinte lehetetlen. Ilyenkor gyakran fordult elő, hogy eleve azt mondtam, hogy a próba automatikusan sikerül, vagy esélye sincs.

A lőfegyverek extrém nagy sebzése azzal van kompenzálva, hogy a védekező elég sok kockát kap (már ha nem 2 méterre, álló helyzetben, fedezék nélkül várja a lövést), így nehéz lőfegyverrel találatot bevinni, mindenképpen kell hozzá egy megfelelő jellemző. Ezen kívül nekem furcsa volt, hogy egy ilyen egyszerű, általános rendszernél (és egy olyan világnál, ahol a karakterek nem nagyon fognak lőfegyverekkel rohangálni) mennyire részletesen ki vannak fejtve a speciális lőszerek, a rövid és teljes sorozatok és a sörétes puskák szabályai. Szerintem az, amennyi realizmust ennek kapcsán bele akartak vinni a rendszerbe, nem illik össze a szabályrendszer könnyedségével. Nekem nagyon bejött a módszer, hogy a csatákat egy-egy kockadobással rendezzük le.

A pszichikus és mágikus jellemzőknél valóban résen kell lenni már karakteralkotáskor, hogy minél jobban egyeztessen a játékos és a Mesélő, hogy pontosan mit is takar, és hogyan hozható létre. Én sajnos belefutottam abba, hogy az első, de néha a sokadik használatnál derült ki a véleménykülönbség, és akkor, akció közben kellett gyorsan egyeztetnünk az álláspontjainkat.

Szóval nem tökéletes, de zseniális, és szerintem teljesen kezdők számára ideális. Persze a Mesélő vállán, a többi rules light rendszerhez hasonlóan nagyobb felelősség és teher van, de ezzel a rendszerrel, vagy kisebb módosításával lehetőségünk van szó szerint bármit és bármiyen karakterrel játszani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése