2019. március 10., vasárnap

Kobolds Ate My Baby ismertető

A Kobolds Ate My Baby! (KAMB) idén ünnepli 20. születésnapját. Először újság (zine) formátumban jelent meg a 9th Level Games kiadó gondozásában, majd 2005-ben kiadtak egy keménytáblás, deluxe változatot. A 2013-as puhafedeles kiadáshoz már színeket is használtak. Végül idén, egy Kickstarter gyűjtés keretében ismét elérhetővé vált az eredeti kiadás. Az újabb kiadásokkal mindig egy kicsit bővült a játék nem csak új grafikákkal, hanem új tartalmakkal is. John Kovalic rajzstílusa sokak számára ismerős lehet, legalábbis ha már volt a kezetekben Munchkin kártyajáték. Jelen ismertető a 2013-as színes kiadás alapján készült.


Ha világmegváltó lovagot vagy nagyhatalmú mágust szeretnél játszani, aki epikus küzdelmekbe bonyolódik, vagy komoly lelki mélységeket szeretnél felfedezni a karaktereden keresztül, akkor most hagyd abba az olvasást! A KAMB-ban nincs semmi epikus, sem akármilyen lelki mélység. Ebben a játékban nem túl éleseszű koboldokat alakítunk, akik leginkább a túlélésre játszanak, miközben elegendő élelmet és finomságot próbálnak szerezni nem csak maguk, de Torg király (Éljen soká Torg király!) számára is. Epikus küzdelmek helyett csirkékkel küzdenek, és bármikor a fejükre zuhanhat egy tehén véget vetve nyomorúságos életüknek.


A koboldok egy teljesen lényegtelen faj. Kicsi (átlag 60 cm magas), narancs színű, kutyaszerű humanoidok, akik szinte semmilyen pozitív tulajdonsággal sem büszkélkedhetnek: gyenge, buta, loncsos, kannibalisztikus semmirekellők, akik brutális, rövid és ostoba életet élnek. Azon kívül, hogy gonosz seregek ágyútöltelékei, vagy hataloméhes (de amúgy olcsó) boszorkánymesterek szolgái, nem sokat tudnak nyújtani a világnak. Talán csak annyit, hogy jól főznek, és időnként őket főzik meg. Ugyanis eszméletlenül jó ízűek, és feltalálják magukat a konyhában, így szívesen látottak az üst körül, vagy éppen benne.

A koboldok barlangokban élnek, és felettük Torg király (Éljen soká Torg király!) uralkodik. Az nem tisztázott, hogy csak egyetlen Torg király (Éljen soká Torg király!) létezik, és minden koboldok által lakott barlang valamilyen mágikus úton összeköttetésben van, vagy egyszerre számos Torg király (Éljen soká Torg király!) él, de biztos, hogy koboldként a feladatod az ő éhségének kielégítése. Torg király (Éljen soká Torg király!) minden finomságot hajlandó megenni, de számára a legínycsiklandóbb finomság az emberi csecsemő, így számodra ez a legfontosabb célpont.


A koboldok vallása egyszerű: mindannyian Vor-t a nagy, vörös, dühös istent imádják. A legendák szerint az univerzum keletkezése után az isteneket összehívták adott napon, adott időpontban a könyvtárba, hogy felosszák, ki minek lesz az istene. Sajnos Vor elaludt, és mire odaért, a többiek már mindent felosztottak maguk között, és csak a koboldok, a könyvelés és a kifejező tánc maradt. Mire megkérdezte, hogy mi a fene az a kobold, addigra a kifejező táncot is elvitték. Ekkor bepánikolt, és szörnyű hibát követett el. Mikor még csak 5 perce volt a koboldok istene, azok már annyira felidegesítették, hogy a dühének szintje messze meghaladta a düh aktuális istenének dühösségi szintjét, aki ennek következtében egy kénes pukkanás következtében örökre eltűnt - mert csak akkor lehetsz a düh istene, ha te vagy a legdühösebb. Vor dühe a koboldok iránt azóta is biztosítja, hogy ne csak a koboldok, de a düh istene is legyen.

Vor a koboldoknál csak a gyávákat utálja jobban, aminek következtében a generációk során a koboldokból mindennemű félelemérzet, és ennek következtében egészséges életösztön is eltűnt. Hogy ennek hiányában hogyan maradhatott fenn egy apró, gyenge egyedekből álló faj? Egyrészt nem képesek tanulni a saját hibájukból, és felismerni, hogy nem lenne racionális esélyük a fajuk fennmaradására, másrészt pedig eszméletlen sebességgel képesek sokasodni.


Karakteralkotás


A KAMB-ban a karakteralkotás rendkívül gyors és egyszerű. Valószínűleg nem véletlen. Ha esetleg egy játékülés alkalmával úgy érzed, hogy már sokadjára mész rajta végig, és nem is emlékszel, hányadik koboldodat rakod éppen össze, akkor szokj hozzá! Ez egy ilyen játék.

A koboldoknak 4 fő tulajdonságuk van:
  • Muszkli (Brawn) - Mutatja, hogy milyen nagy, erős és kemény vagy. Ezt használod, ha valamit össze kell törni, meg kell emelni, bántani, vagy csak macsósan kell viselkedned.
  • Egó (Ego) - Kifejezi, mennyire vagy intelligens (ami ebben az esetben erősen relatív), mennyit tudsz, és milyen az önkontrollod (ismét csak relatíve).
  • Egyéb (Extraneous) - Ez fed le minden olyan dolgot, amire a játékosok azt szokták mondani, hogy fontos lehet szerepjáték során, pl. amit a papok tanulnak, heraldika, történelem stb.
  • Reflex (Reflexes) - Megadja, hogy mennyire vagy ügyes, mozgékony, fürge.
Erre a 4 érték mindegyikére 2d6-tal dobsz, és az lesz az értéke. Ha nem tetszik a kidobásos módszer, akkor rendelj hozzájuk 10/8/6/4 pontot. Ha viszont a 10-es értéket a Muszklihoz rendeled, akkor rögtön kapsz egy pontot a Véletlen Halálszámlálón (lásd később).

Mindegyik főtulajdonsághoz tartozik egy származtatott képesség is (Hús, Furfang, Szerencse és Ügyesség), aminek értéke a főtulajdonság értékének negyede felfelé kerekítve. Ezek a származtatott tulajdonságok adják meg a téged támadó ellenfeleidnek a nehézséget.

Az életerőd a Muszkli értékeddel egyezik meg. Ha ez bármikor 0-ra csökken, már kezdheted is az új kobold generálását.

Minden főtulajdonsághoz tartozik 7 vagy 8 képzettség. Ezeknek nincs értéke, egyszerűen csak vagy megtanultad, vagy nem. Összesen 6 képzettséget választhatsz, minél egyenletesebben elosztva a főképességek között. Ha az Egód 4 vagy kevesebb, akkor csak annyit, amennyi az Egód. Ha az Egód 5, akkor 7 képzettséget választhatsz (mert a koboldok utálják a matekot és a szabályokat), de ekkor kapsz egy pontot a Véletlen Halálszámlálóra is. Ha sokat gondolkozol azzal a céllal, hogy minél ütősebb és életerősebb koboldot rakj össze, akkor is kapsz egy pontot a Véletlen Halálszámlálóra. Ezen kívül a Főzés kiemelten fontos képzettség, amit minden koboldnak ismernie kell. Ha ezt mégsem választod, az is egy pontot jelent a Véletlen Halálszámlálón.


A legtöbb képzettséget megtanulva képessé válsz azt a dolgot végrehajtani (pl. távolsági fegyvert használni, emberi nyelvből legfeljebb annyi szót ismerni, mint amekkora az Egód értéke, nehéz dolgokat felemelni stb.). Egyes képzettségek különösen erősek, vagy Vor nem nagyon szereti őket, ezért a használatuk során automatikusan kapsz egy pontot a Véletlen Halálszámlálón. Ilyen például a Félelem, amit használva feléledhet benned a természetes életösztön. Gonosz varázslók szolgájaként akár varázsolni is megtanulhatsz, de csupán egyetlen trükköt, azt is véletlenszerűen választva. Az elérhető varázslatok végrehajtása során nem csak a karakternek, hanem a játékosnak is cselekednie kell, pl. a láthatatlanság során a kezeidet végig magad előtt keresztben kell tartanod. És persze a varázslás is veszélyes tudás, így minden használatkor kapsz egy pontot a Véletlen Halálszámlálón.

A képzettségeken kívül kapsz még előnyöket és hátrányokat is. Minden kobold tud kutyaként ugatni (ami előnyhöz juttathat képzettségpróba során - mármint ha a játékos kezd el ugatni, hangosabban, mint korábban bárki), éles érzékeik vannak, de nem ismerik a félelmet, és annyira jóízűek, hogy ha megsérülnek, könnyen előfordulhat, hogy más fajok egyedeinek felébred az étvágyuk. De ennek hatására a többi kobold szájában is összefuthat a nyál. Ezeken kívül kapunk még egy előnyt és egy hátrányt véletlenszerűen.

Végül marad a felszerelés. Természetesen a koboldok nem ismerik a pénzt, így nem is használják. Ezen kívül tervezetten sem tudnak felkészülni a külvilág veszedelmeire. Egyszerűen a barlang közepén van 3 halom, amelyek közül az egyikben páncélok, a másikban fegyverek, a harmadikban felszerelési tárgyak vannak felhalmozva. Amikor a kobold elég idős lesz, akkor ezekből kap véletlenszerűen 1-1 tárgyat. Ha merész, és bevállal egy pontot a Véletlen Halálszámlálón, akkor jobb tárgyakat is szerezhet. Minden koboldnak van két keze, és ezekben 1-1 tárgyat tud magával vinni. Ezen kívül minden mást elfelejt vagy elhagy. Így ha valamit a későbbiekben a kezedbe veszel, előtte valamit le kell tenned.

És ezzel hős (?) koboldunk készen áll a nagy világ kihívásaira, hogy felkerekedjen betevőt és finomságot szerezni nem csak saját maga, de Torg király (Éljen soká Torg király!) számára.


Rendszer


Ha képzettségpróbát szeretnénk tenni, először meg kell nézni, hogy rendelkezünk-e a szükséges képzettséggel (vagy van-e másik olyan képzettség, aminek alkalmasságáról meg tudjuk győzni a mesélőt). A próba során annyi d6-tal dobunk, amennyi a próba nehézsége. Ezt általában a mesélő határozza meg, vagy ha egy másik ellenfél ellen akarunk cselekedni, akkor az ő megfelelő származtatott értéke adja meg a kockák számát. A dobás célszáma a mi megfelelő főtulajdonságunk értéke lesz, és ez alá, vagy vele megegyezőt szeretnénk dobni. Ebből következik, hogy minél nagyobb a nehézség, azaz minél több kockával kell dobnunk, annál kisebb az esélyünk, hogy a dobott értékek összege a célszámunknál nem lesz nagyobb. Egyéb körülmények hatására a kockák számát módosíthatja a mesélő.

Ha a próba nem sikerült, akkor kapunk egy pontot a Véletlen Halálszámlálón. Minden olyan esetben, amikor erre pontot kapunk, dobnunk 2d6-tal, és az eredményt hozzá kell adnunk a már a Halálszámlálón lévő pontjainkhoz. Ha az összérték 13-nál nagyobb, akkor megharagítottuk Vor-t, és dobnunk kell a helyzetre alkalmazható Véletlen Haláltáblázaton. Ez nem jelenti azt, hogy biztosan meghalunk, mert ritka szerencsésként akár túl is élhetjük, de az is lehet, hogy a közelünkben tartózkodókat is magunkkal rántjuk, vagy csak minket temet maga alá egy ki tudja honnan érkező zuhanó tehén. Már láttuk, hogy mennyi minden hatására szerezhetünk pontot a Véletlen Halálszámlálón, de lényegében bármivel elérhetjük ezt, ha olyat teszünk, amivel felidegesítenénk Vor-t, pl. ha csalni próbálunk, vagy Torg király (Éljen soká Torg király!) nevének említésekor nem kiáltjuk elég hangosan és lelkesen, hogy Éljen soká Torg király! Látható, hogy ezen a Véletlen Halálszámlálón gyorsan megnövekedhet a pontok száma, dehát már korábban is említettem, hogy a koboldok gyorsan halnak.

Harc közben a cselekvési sorrendet az Egyéb főtulajdonságunk határozza meg, a mesélő, és ezzel a nem játékos karakterek és lények a kör végén jönnek. A saját körünkben alapesetben egy akciónk van. Támadás során egy képzettségpróbát kell tennünk, aminek célszámát a megfelelő képzettséghez (pl. a Zaklatáshoz) tartozó főképességünk (ez esetben Muszkli) értéke, nehézségét pedig ellenfelünk megfelelő származtatott értéke (leggyakrabban az Ügyessége) adja. Ha eltaláljuk, akkor a fegyverünk sebzésének megfelelő sérülést okozunk. Ha minket találnak el, a páncélunk egy ideig nyújthat védelmet, és a sebzés először annak a sebzésfelfogó értékéből vonódik le - de ha az teljesen elfogyott, akkor a páncél elpusztul, és a túlcsorduló és további sebeket már életerőből vonjuk le.

Ha valamilyen oknál fogva nincs fegyverünk, akkor foggal és körömmel is nekieshetünk ellenfelünknek. Ehhez azonban először megfelelő közelségbe kell kerülnünk hozzá, ami miatt neki van egy szabad támadása ránk. De ha ezt túléljük, akkor kapunk egy bónuszkockát a támadásunkhoz (ami ebben a rendszerben azt jelenti, hogy 1-gyel kevesebb kockával dobjuk a próbát).

Dönthetünk úgy is, hogy egy körben nem egy, hanem több akciót hajtunk végre. Ennek felső határa nincs (talán csak a józan ész lenne). Viszont az első után minden további cselekedet hatására 1-gyel nő minden, a körben végzett cselekedet próbájának a nehézsége.

Van lehetőség gyógyulásra is. Lényegében egy kobold bármi emészthetőt (azaz ami nem fém, üveg vagy mágikus) meg tud enni. Sőt, akár egy mozdulattal be is tudja nyelni, ha annak mérete nem nagyobb a fejénél. Az “étel” mérete és emészthetősége alapján adott számú sebzést tudunk gyógyulni.

Meglepő módon a koboldok képesek fejlődni is. Ehhez győzelmi pontokat kell gyűjtenünk ellenfelek legyőzéséből vagy kiemelkedő teljesítényekből. Ha valamilyen csoda folytán sikerül visszajutnunk a barlangokba, akkor győzelmi pontjainkból nem csak jobb felszerelést szerezhetünk, de lehetőség van gyógyulásra, a Véletlen Halálszámlálónkon lévő érték csökkentésére, és megfelelő szerencsével akár valamelyik főtulajdonságunk növelésére is. Sőt, akár egy jó kis kosztümöt is szerezhetünk. No nem (csak) azért, hogy jobban nézzünk ki, hanem hogy ennek hatására a többiek számára nyilvánvaló legyen, miben vagyunk igazán jók. A kosztüm lényegében úgy működik, mintha a megfelelő előkövetelmények megléte esetén a koboldunk kapna egy kasztot, ami extra képességeket biztosít számunkra. Így szerezhetünk csúcsos sapkát (gonosz tanonc), fehér kuktasipkát (szakács) vagy lyukakkal ellátott papírzacskót (zsebmetsző).

Mesélőknek


Az alapkönyvben a mesélők számára is találhatunk segítséget. Többek között táblázatokat a kalandok helyszínéül szolgáló faluk generálásához, ellenfeleket, és a nélkülözhetetlen Véletlen Haláltáblázatokat különböző esetekre: kültéren vagy épületben, csecsemővel vagy anélkül, mágikus vagy tudományos okból kifolyólag.

A színes verzióhoz kiadtak egy Even More Things to Kill and Eat! kiegészítőt, amiben még több ellenfél van, a játékosok számára pedig még több kosztüm (azaz kaszt). Ebben vannak véletlen táblázatok a képzettségek meghatározására annak függvényében, hogy milyen jellegű karaktert szeretnénk (csökkentve az esélyét, hogy optimalizálás közbeni elmélázásunk miatt kapjunk egy pontot a Véletlen Halálszámlálónkra).

Vélemény


Megértem, hogy a KAMB nem tetszik mindenkinek. Teljesen érthető, ha valakit elborzaszt, hogy a csecsemők a legfinomabb ínyencségek. Emiatt ezt ajánlott még az elején tisztázni.

A KAMB-ot nem szabad (és szerintem nem is lehet) komolyan venni! Nehezen képzelem el, hogy egy csapat kampányszerűen ezzel üljön le játszani (de ha mégis, meséljetek a kalandjaitokról!). Ez már csak a koboldok nagy halálozási aránya miatt is nehéz lehet. Ha viszont felhőtlen (majdhogynem beteg) kikapcsolódásra vágytok, arra a KAMB tökéletesen megfelel.

A rendszerben mai szemmel nézve elég sok kivetnivalót lehetne találni, de szerintem felesleges. Egy felszabadult délután erejéig jó úgy, ahogy van. Ha meg mégsem tetszik, nyugodtan lehet javaslatokkal élni a mesélő felé, de ne lepődjünk meg, ha ezzel Vor-t könnyebben fogjuk magunkra haragítani, és az átlagnál rövidebb lesz kis koboldunk élettartama.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése