2019. március 24., vasárnap

A Song of Ice and Fire RPG kritika

A Song of Ice and Fire RPG (SIFRP) segítségével átélhetjük a Trónok Harca hangulatát: csapatunkkal harcba szállhatunk, vagy intrikákba bonyolódhatunk, esetleg nagy csapattestekkel háborút is vívhatunk nemesi házunk érdekében. Mindezt Westeros világán.




Nem voltak semmilyen elvárásaim az SIFRP-vel kapcsolatban, de kellemes meglepetést okozott. Én legutóbb az Ars Magicában találkoztam azzal a lehetőséggel, hogy karaktereink egy conventushoz tartoztak, és azt is menedzselni kellett. Az SIFRP egy fokkal magasabbra teszi a lécet, és egy egész nemesi ház érdekeit kell szem előtt tartanunk.

A harci szabályok mellett az intrika és a nagy csapattestekkel végrehajtott csaták is részletesen ki vannak dolgozva, és bár nem volt alkalmam ezeket kipróbálni, de első olvasásra az ilyen irányultságú játékosok számára megfelelő hátteret és szabályrendszert biztosítanak. Külön tetszik, hogy a harci és csataszabályok esetében a bonyolultság két szintre van osztva, és a bonyolultabb szabályok használata opcionális megfelelő gyakorlat és igény esetén.

Eddig a Symbaroum-ot hoztam jó példának arra, hogy a rendszerben nincsenek kasztok, de archetípusok segítségével mégis megfelelő támpontot nyújtanak kezdő játékosok számára, amik alapján vagy teljesen kihagyható a karakteralkotás, vagy megkönnyítő mintaként segítik azt. Most megtudtam, hogy a 2014-ben megjelent Symbaroum előtt ez már 2009-ben is létezett az SIFRP-ben.

Ezen sok pozitív élmény ellenére több problémám is van a rendszerrel.

Az egyik apró inkonzisztencia a tulajdonságok fejlesztéséhez szükséges XP-k számához kapcsolódik. Karakteralkotáskor egy tulajdonságot 2-es szintről 3-asra fejleszteni 10 XP-be kerül, a magasabb szintekhez már 30 XP kell szintenként. Később, karakterfejlődés során minden szinthez, beleértve a 3. szint eléréséhez is 30 XP kell. Egyszerűen nem értem a logikát a különbség között. (Bár igaz, hogy ez az eltérés nem okoz komoly problémát.)

Összességében a specializációk létezése zavar. Látom, hogy ezek segítségével árnyalni tudjuk a karakterünk képességeit, és kifejezhetjük az egyediségeket, hogy pl. a közelharchoz 3-as szinten értő karakterünk jobban ért a kardokhoz, mint a szálfegyverekhez. Ennek ellenére én ezt már inkább szerepjáték segítségével oldanám meg, mint a tulajdonságrendszer egy újabb rétegével. Sajnos még azt sem tehetem meg, hogy nem fejlesztem a karakterem specializációit, mert a legtöbb Előnyhöz nem csak tulajdonság, hanem azon belül specializáció értékére is vannak előkövetelmények definiálva.



Ami a legjobban kiakasztott, hogy vannak olyan tulajdonság-specializáció párok, amik lefedik ugyanazt a tevékenységet. Például a Furfangosság-Memória használható konkrét tények felidézésére, ugyanúgy, mint a Tudás-Műveltség. De említhetném még a Tolvajlás-Zsebtolvajlás és a Tolvajlás-Lopás specializációkat is. Azt nem bánom, hogy ha egy rendszerben ugyanazt a dolgot több módon is végre lehet hajtani, de az ilyen rendszerekben általában direkt általánosan és széleskörűen vannak megfogalmazva a képzettségek/tulajdonságok nevei (pl. Blades in the Dark). A szabatos képzettségrendszer esetén ezek az átfedések engem zavarnak.

Játékban még nem próbáltam ki, de nagyon zavarónak tűnik az Ügyesség (Agility) tulajdonságon belül az Akrobatika (Acrobatics) specializáció és az Atlétika (Athletics) tulajdonság egymásra nagyon hasonlító neve. Az Atlétika ebben a rendszerben konkrétan a fizikai erőt, és az erőalapú tevékenységeket foglalja magában. De a félreérthetőség elkerülése végett nem lehetett volna másképp nevezni?

Vannak egyéb furcsaságok is a specializációk környékén. Például nyomkövetésnél a nyom megtalálásához Éberség tulajdonságpróba kell, de a már meglévő nyom követéséhez Túlélés tulajdonság, azon belül Nyomkövetés specializáció. Ismét egy felesleges bonyolítás. Ezen kívül már aprólékos túlzásnak érzem, hogy minden specializációnál definiálva van, hogy milyen (egyszerű, komplex vagy több kört igénylő összetett) akciót igényel a specializáció használata, és ez ugyanazon tulajdonsághoz tartozó különböző specializációknál eltérő. Értem én, hogy a készítők szeretnék segíteni a kezdő mesélőket, de ezt már szájbarágásnak érzem.

Talán még érdemes megemlíteni az Úszás specializációt az Atlétika tulajdonságon belül. A legtöbb specializáció azt fejezi ki, hogy a tulajdonság által nyújtott általános tudás egy szűkebb területén jobbak vagyunk a többihez képest. Ennél viszont konkrétan definiálva van, hogy ha a karakternek az Úszás specializációja nincs legalább 1-es szintű, akkor a karakter nem tud úszni (annak ellenére, hogy lehet, hogy az Atlétika értéke kiemelkedő). Ezt ismét felesleges bonyolításnak érzem.

Az Előnyökkel kapcsolatban is vannak számomra érthetetlen dolgok. Egy Előny felvételéhez 1 Végzetpont kell, ami karakterfejlesztés során 50 XP-be kerül. De vannak olyan Előnyök, amiknek hatásai kevesebb XP-ből is elérhetők pl. tulajdonság fejlesztésére költve. Pl. a Szakértelem Előny +1 kockát (nem bónuszkockát, hanem a végösszegbe beleszámítható kockát) ad egy olyan specializációra, aminek az értéke már legalább 1-es értékű. Ha viszont az ehhez a specializációhoz tartozó tulajdonság értékét növeljük meg 1-gyel, akkor az minden ilyen tulajdonságpróbához adja ezt a +1 kockát, és ez a fejlesztés csak 30 XP-be kerül. Ennek az Előnynek csak akkor van értelme, ha a tulajdonság értékünk elérte a maximumot, de mivel ez a limitáció csak karakteralkotáskor van, ezért az első játék után már nincs értelme ennek az Előnynek. Ilyenből több példát is tudnék hozni. Olyan érzése van a játékosnak, hogy ezt a rendszert nem gondolták végig alaposan. Persze lehetne azzal vádolni, hogy minmaxolok, ha ilyen apróságok miatt inkább egy tulajdonságot növelek, mintha egy Előnyt vennék Végzetpontból, de nem tudom elképzelni, hogy egy szerepjátékra nagy hangsúlyt fektető játékos meg tudja indokolni, hogy miért jobb +20 XP-t egy Szakértő Előnyre költeni.

Az idősebb kor hatásait sem sikerült még teljesen abszolválnom. Karakteralkotáskor egy felnőtt embernek akár 7-es értékű tulajdonsága is lehet, viszont egy idősnek legfeljebb 5-ös értékű. Persze idősebb korban a karakter már negatív módosítókat kap általa választott, főleg veleszületett képességeit leíró tulajdonságaira, de nem értem, hogy ennek ellenére miért ne lehetne 7-es szintű tudása pl. valamilyen tanult tulajdonságból.


Összefoglalva, szerintem az SIFRP nagyot alkotott a karakterek szintje fölött, a nemesi házak leírására, az intrikákra és a nagy csatákra vonatkozó szabályok terén. Ezeket akár más rendszerekben és világokban is lehetne adaptálni. Viszont amekkora nagyot alkotott ezeken a területeken, annyira őrjítő (legalábbis számomra) következetlenségeket tartalmaz a tulajdonságokkal, a specializációkkal és az Előnyökkel kapcsolatban. Vonzónak tűnik Westeros világán a nem (csak) a kalandozásra fókuszáló játék, de én biztosan csak egy alaposabb hibajavítás/korrektúrázás/rendszerfejlesztés/háziszabályozás után ülnék le vele játszani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése