2019. április 21., vasárnap

Genesys kritika

A Genesys alapkönyv kettős célt szolgál: tartalmazza a Fantasy Flight Games már és majd a jövőben kiadott setting-jeihez a közös alapszabályokat, és egyben eszközkészlet a mesélőknek saját világhoz adaptált rendszer kidolgozásához.


Kezdjük a kockákkal és a próbák dobásával. Nálam hátrányból indul egy olyan rendszer, ami olyan speciális kockákat használ, amik nem szimulálhatók megszokott, számozott dobókockákkal. Ebben az esetben sincs ez másképp. Ráadásul ilyenkor felmerül a kérdés, hogy egy szett kockakészlet elég lesz-e a csapatnak, vagy előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor egy második szettre is szükség lehet? Egy szettben csak 3 Nehézségkocka van, de egy próba nehézsége legfeljebb 5 lehet, így ilyen esetekben vagy újradobunk, és próbáljuk megjegyezni az első dobás szimbólumait, vagy be kell ruháznunk egy második szettre. Lehetőségünk van a telefonos app-ot is vásárolni, ha nem bánjuk, hogy a kockagurítás élménye elveszik.


A szabálykönyv olvasása közben folyamatosan vívódtam, hogy ez a dobásrendszer nekem tetszik-e vagy sem. Egyrészt látok benne fantáziát, hogy egy dobásból nem csak annyit tudunk meg, hogy a próba sikeres volt-e vagy sem, hanem a történetre is hatással lévő dolgokra is kapunk utalást. Másrészt a próbadobás módszerét, a dobott kockák összeszedését, módosítását, az eredmény kiértékelését lassúnak tartom. Én szeretek úgy játszani és mesélni, hogy a történeten van a hangsúly, és amikor dobni kell, azon legyünk inkább túl minél hamarabb, és folytassuk a sztorit. Úgy érzem, ez a gyorsaság veszett el ebben a rendszerben. A kérdés, hogy a gyorsaság beáldozása megéri-e azt a plusz támogatást, amit a dobott szimbólumok a történethez adnak.

Barátaimat megkérdezve, akik már használták ezt a rendszert: igen! Feltételeztem, hogy olyan mesélő esetén, aki a narratívára és a történetre fókuszálva mesél, és a kockadobás háttérbe szorul, az új szimbólumok nyújtotta segítség elhanyagolható, mert az ilyen stílusban rutinos mesélő és játékosok elég színesen írják le a cselekményt - de megcáfoltak. Szerintük az Előnyök, Veszélyek Diadalok és Kétségbeesések nagyon színessé teszik az események leírását. Ezen kívül jobban bevonják a játékosokat a cselekmény leírásába, hisz ők is tippeket adhatnak a mesélőnek, hogy egy adott negatív hatású szimbólumnak mi a hatása, és az általuk dobott pozitív hatású eredményeket nekik kell kitalálni és elmesélni.


A szabályok közül idejétmúltnak tartom a karrierek rendszerét, és a hozzájuk tartozó képzettségek eltérő költségét. Ezt lehetett volna a Symbaroum és a The Song of Ice and Fire szerepjátékokhoz hasonlóan kezelni, hogy a karrierek és a hozzájuk tartozó képzettségek csak tájékoztatást nyújtanak a rendszerben tapasztalatlan játékosok számára, hogy milyen képzettségekre érdemes költeni; de szerintem nem kellett volna a karrierhez nem tartozó képzettségek árát megnövelni, hogy a karrierek merev kasztok legyenek. Tudom, ez egy olyan egyszerű szabály, amit saját rendszer esetén egy mondattal ki lehet iktatni, engem mégis zavar, hogy ezen módosítás lehetőségéről egy fél mondatot sem ejtenek a könyvben.

Szeretném kiemelni a szabálykönyv dizájnját is. A polcon, a többi könyv között a Genesys fehér gerince szinte világít, és hasonló érzésem van a könyvet lapozgatva is. Az oldalak háttere fehér, és a legtöbb kép befejezetlen skiccnek tűnik, amelyen még láthatóak a rajzolás során használt segédvonalak, és csak néhány halvány szín jelenik meg rajtuk. Mégis az volt az érzésem, hogy ezzel a stílussal nagyszerűen kihangsúlyozták azt, hogy ez a könyv nem egy kész szerepjáték, hanem egy félig kész eszközkészlet, amiből a mesélő bármit ki tud hozni. Ez még jobban szembetűnik, amikor az FFG már létező setting-jeiről szóló részeknél élénk színeket használó sokkal látványosabb képek kerülnek elő. Nekem bejött ez a stílus.


Mindent egybevetve tetszik, hogy nem csak egy általános szabályrendszert kapunk, hanem részletes támogatást, segítséget annak testreszabásához. Érdemes külön kiemelni, hogy a tanácsok nem csak arra vonatkoznak, hogy a szabályokat hogyan érdemes módosítani a különböző zsánerű setting-ekhez, hanem információt kapunk az egyes kategóriák legjellemzőbb stílusjegyeiről is, és hogy mire érdemes az olyan világokban játszódó történetek során fókuszálni. A Genesys jó alap lehet saját világ és a hozzá tartozó rendszer kidolgozásához.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése