2018. október 26., péntek

1. nap - Essen SPIEL 2018

A héten a társasjátéké lesz a főszerep, hiszen most van a SPIEL Essenben. Mint az elmúlt években is, idén is kijöttem egy jól összeválogatott kis csapattal, hogy meglátogassuk a társasjátékosok Mekkáját.


Először is szeretném gratulációmat kifejezni a szervezőknek, akik idén egy újítással vártak: a jegyellenőrzést nem a várócsarnok bejáratánál végezték, hanem a játéktér bejáratánál. Ez nem csak kevesebb ajtót és jegyellenőrt jelent, de az a kevés vonalkód leolvasó sem működött mind rendesen, így először viccesen hangzott a szardíniatenger közepén azt hallani, hogy aki nem napijeggyel rendelkezik (amit csak lyukasztani kell), az menjen hátrébb. Mivel csak németül jelentették be, nem sok ember értette, és látszólag, aki értette, azt sem érdekelte. Mi rutinosan 10:15-kor szoktunk érkezni, hogy a kezdeti tömeget elkerüljük, de ez ma nem sikerült, így mi is csak 10:45-kor jutottunk be. Remélhetőleg holnapra újragondolják ezt a leosztást.


Elsőként a Dwar7s Winter játéknál találtunk egy üres asztalt, úgyhogy ki is próbáltuk. Ez egy semi-kooperatív játék, amelyben közösen küzdünk a törpe területeket támadó szörnyek és katasztrófák ellen, mert pl. ha egy szörny eléri a belső várat, akkor mindannyian vesztettünk. Ennek ellenére az egyes akadályok legyőzéséért győzelmi pontokat gyűjtünk, és a legtöbbet gyűjtő fog nyerni.

Mindenki 7 törpével, és ugyanazzal a 7 lappal rendelkezik. A körünkben 5 akciót költhetünk el pl. egy törpe egy olyan területre helyezésére, ahol még nincs saját törpénk; vagy egy törpénk szomszédos területre mozgatására; egy új hős (lap) vásárlására; vagy egy lap kijátszására.

A lapok segítségével zenélhetünk, amivel összes, egy adott típusú terület után, amelyen törpénk van, nyersanyagot (étel, fa, kő) termelhetünk, vagy az összes olyan területen lévő törpénket mozgathatjuk. Amikor zenélünk, akkor a többi játékos kapcsolódhat a zenéléshez (a Witch's Brew-hoz vagy a Glassroad-hoz hasonlóan), és ők is hasznosíthatják a mi akciónkat a megfelelő lap kijátszásával. Akció nélkül tudunk a területünkön lévő szörnyeket legyőzni, illetve a katasztrófákat megelőzni. Ezekhez adott területen megfelelő számú törpére, és bizonyos számú nyersanyagokra van szükségünk; ez után a felhasznált törpéket levesszük a pályáról, és visszakerülnek hozzánk.

Az újonnan vásárolt lapok további, illetve erősebb akciókat tudnak végrehajtani. Ha már vásároltunk, minden forduló elején el kell döntenünk, hogy mely 7 lap legyen elérhető a kezünkben.

A fordulók végén a szörnyek eggyel közelebb lépnek a várhoz, és az új területen kifejtik negatív hatásukat, aminek hatására pl. csökkenhet az akcióink száma vagy a kézlimitünk.

Nagyon aranyos grafikával, és változatos minikkel rendelkező játék.





Másodjára a Petra került terítékre. Ez egy szettgyűjtögető alapmechanikával rendelkező játék, amely során célunk, hogy a saját jelölőkockáinktól megszabaduljunk. Ehhez minden körben 4 akció közül választhatunk egyet. A Petra felé vezető kanyonból, az 5 különféle karakterekből álló sor utolsó harmadából elvehetünk 2 általunk választott karaktert, és azt betölthetjük a saját falunkban lévő karaktersorunkba. Ezzel együtt kitolunk 2 karaktert a sor másik végén, ami a saját falunk tetején a megfelelő színű oszlopba rakjuk. Egy másik akcióval a kanyonban lévő sorból csak 1 karaktert vehetünk el, de azt az első kétharmadból.

Ha a piacra megyünk, kiválasztjuk a falunk tetejénél összegyűlt egyik oszlopot (érdemes akkor, ha már legalább 2 karakter van egy fajtából), és megnézzük, hogy hozzájuk melyik másik típusú karakter kapcsolódik a falunk által megadva. Megszámoljuk, hogy a kapcsolódó karakterekből hány van a falunkban lévő sorban. A kettő szorzatának megfelelő számú lépést tehetünk az elsőként választott karakterhez tartozó körpályáján, a központi táblán, amikkel bónuszokat kaphatunk, és kockákat is rakhatunk le. A piac akció után a falunk tetején lévő felhasznált oszlop karaktereit eldobjuk, és ezt az oszlopot megjelöljük, hogy ne használhassuk újra. (Ez egy kicsit bonyolultnak tűnik, pedig nem az, csak ábrás segítség nélkül nehéz elmagyarázni.)

A falu akcióval tudjuk ezeket a jelölőket eltávolítani, és eközben bónuszlapkához jutni, amivel azonnal vagy a későbbiekben használható extra képességhez jutunk. Ez után a piac akciót megint használhatjuk az eltávolított oszlopokban.

Van egyéb korlátozás is, hogy egy 3x3-as mezőn jelöljük, hogy milyen akciót hajtottunk végre úgy, hogy a négyzet azon oldala felé léptetjük a bábunkat, amelyik akciót elvégezzük. Ha a négyzet széléhez jutottunk, ugyanazt az akciót nem hajthatjuk megint végre, amíg egy vele ellentétes akciót nem csinálunk.

Ötletes szettgyűjtögető játék nagyon szép grafikával.




A Tales of Glory volt a harmadik kipróbált játék. Minden játékos egy hőst vezérel, aki kaphat plusz tárgyakat, elfoglalhat területeket, legyőzhet szörnyeket és felfogadhat segítőket. Minden kör elején a középre kirakott 8 lapka közül lehet választani. Minden játékos szimultán szavaz, melyik lapkát szeretné elvinni. Ha többen ugyanazt választják, a kiválasztott lapka azé a játékosé lesz, aki közelebb van a kezdőjátékoshoz, és a hoppon maradtak egy második körben szerezhetnek egyet a megmaradt lapkák közül. Egyes lapkák megszerzéséért pénzt kell fizetnünk, másoknál a minimális szükséges harci értékkel vagy rubinmennyiséggel kell rendelkeznünk (de ezeket nem kell elkölteni). Ha a nem elköltendő nyersanyagnak híján vagyunk, titkos főzetekkel pótolhatjuk a szükséges mennyiséget.

Az így szerzett lapkákat a meglévőkhöz csatolva helyezhetjük le, néha a megfelelő kapcsolat kialakításáért bónuszokat, pl. kulcsokat kapva. A lapkákon vannak a lerakáskor megszerezhető bónuszok (nyersanyagok és/vagy győzelmi pontok), illetve zárt ládákban lévő egyéb nyersanyagok, amelyeket kulcsok segítségével tudunk kinyitni és a tartalmukat megkapni.

Szép grafikával rendelkező aranyos és egyszerű kis lapkagyűjtögetős és -lerakós játék.





A Cryptid játékban egy szörny helyét kell megtalálnunk. A játék kialakítása hasonlít a Tobagohoz, de a mechanizmus pont az ellenkezője. Míg a Tobagoban a kincsek helye előre nincs meghatározva, és a játékosok által kijátszott nyomkártyákkal szűkítjük a kincs lehetséges helyét, addig a Cryptid egy dedukciós játék, és a cél a rejtőzködő szörny előre meghatározott helyének felderítése.

Az adott térképhez minden játékos a játékosok számától függően egy-egy, csak általa ismert nyomot kap, amik hasonlítanak a Tobagoban lévő nyomokhoz (adott típusú területen, adott tereptárgytól legfeljebb 2 mező távolságra stb.). A játékos a körében vagy egy mezőre mutatva megkérdezhet egy másik játékost, hogy az általa ismert információk szerint a szörny lehet-e ott, amire a másik játékos válaszol, és egy korongot rak le, ha igen, egy kockát pedig ha nem.

A másik lehetőség, hogy ha valaki már úgy érzi, hogy az eddigi információkból sikerült kitalálnia a többiek titkos nyomát, vagy legalább egy jó tippje van, elkezdi keresni a szörnyet, azaz egy olyan mezőre lerakja a saját korongját, ahol a szörny az ő nyoma alapján előfordulhat, és sorba menve minden játékos is nyilatkozik arról a mezőről. Ha minden játékos korongot rak, akkor az a játékos nyert, mert megtalálta a szörnyet. Ha valamelyik másik játékos kockát rak le, akkor a kör megszakad, és a többi játékos nem nyilatkozik arról a mezőről.

Korábban olvastam fórumhozzászólásokat, hogy a játékban található jelölők száma többször nem volt elegendő. Ugyan mi csak könnyű pályákat próbáltunk ki, de a kifogyásnak a közelébe sem jutottunk.

Nekem nagyon szimpatikus dedukciós játék, amit be is szereztem.


Utoljára az A Thief's Fortune játékot próbáltuk ki. A játék története szerint egy tolvaj elmegy egy jósnőhöz, hogy megismerje jövőjét. A játékosok egy-egy alternatív jövőt képviselnek, és a cél, hogy a tolvaj kiválassza a legjövedelmezőbb (azaz legtöbb győzelmi pontot érő) verziót.

A játék 5 köre alatt helyszín-, karakter- és eseménylapokat fogunk szerezni draftolva. A draftolás azzal van kicsit megbolondítva, hogy ugyan mindig csak 1 lapot játszunk ki, de csak 2 lapot adunk tovább, azaz pl. kezdetben, amikor 5 lapról indulunk, további 2 lapot megtarthatunk a kezünkben. Így talán nem olyan fájó a választás, amikor a kezdeti lapok között több szimpatikus is van.

A kiválasztott lapokat a Jövőbe rakjuk, és a kiváltásukhoz szükséges nyersanyagokat (kard, lámpás, smaragd, veszély és idő) is rájuk helyezzük.

A második fázisban 5-7 nyersanyagot (attól függően, hányadik körben vagyunk) veszünk le ezekről, és ezek a továbbiakban általunk elkölthető nyersanyagok lesznek. A veszélytokenek is egyfajta nem annyira nyersanyagok, hanem ezeket kumulatívan gyűjtjük, és a forduló utolsó fázisában minden ilyen tokenért egy általunk választott nyersanyaggal kell fizetnünk. Amelyik Jövőbeli lapról minden nyersanyag lekerült, a Jelenbe kerül.

A Jelenben külön sorban vannak a különböző típusú lapok, ezek mindegyikéből legfeljebb 4-4 lap lehet itt. A Jelenben lévő lapokat jobbról balra töltjük a Jövőből ide került lapokkal. Ha egy ötödik lapot tolunk be egy sorba, a sor bal oldali lapja a Múltba kerül.

A következő fázisban használhatjuk a Jelenben lévő lapjaink képességeit. Ezekkel szerezhetünk győzelmi pontot, nyersanyagot, csökkenthetjük a veszélytokenjeink számát stb. A helyszínek állandó, passzív képességeket adnak. A karakterek képességei körönként egyszer használhatóak. Az események csak egyszer használhatóak, utána rögtön a Múltba kerülnek.

A Múltban lévő lapok képességei már nem használhatóak, de ezek érnek majd győzelmi pontot. A Jelenben maradó lapok a végén semmit sem érnek.

Nagyon szép grafikával rendelkező kombózós, nyersanyagmenedzselős (főként) kártyajáték.


Még néhány érdekesség, amit a standok között barangolva láttunk.

A Klank megint itt szervezte meg a bajnokságát. Idén nem csak a hatalmas tornyukat építették újra, hanem egy dekorált kisbusz a dizájn része lett (legalábbis tavalyról erre nem emlékszem).


A Laserox magyar csapat nagyon dekoratív standot rakott össze, ahol (főleg) inzertjeiket árulják.




Cthulhu csecsemőméretű mása is ki volt állítva a CMON standjánál.


A Renegade Game Studios standjánál nem csak meg lehetett vásárolni a Kids on Bikes szerepjátékot (amiről nemrég írtam ismertetőt), hanem meglepő módon ki is lehetett próbálni. Ez volt az első alkalom (amivel én összefutottam), hogy a SPIEL-en szerepjátékot demóznak. Mondjuk amikor ott voltunk, éppen senki sem élt a lehetőséggel.



És még néhány random kép:




























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése